27 listopada 2012 r. odbyła się konferencja prasowa inaugurująca projekt Polskiej Fundacji Ekologicznej „Proekologiczny Przedsiębiorca”, któremu patronuje Grupa ZAPOL. Dziennikarze i zaproszeni goście mogli jako pierwsi podziwiać ekologiczny kalendarz.
Kalendarz promuje ekologiczne postawy wśród właścicieli firm, kadry zarządzającej oraz pracowników przedsiębiorstw i ich rodzin. Oprócz swoich walorów praktycznych jest wypełniony treścią proekologiczną, zaś rysunki w zabawny sposób przedstawiają najważniejsze zasady, którymi powinni kierować się przedsiębiorcy i ich pracownicy, aby zmienić niewłaściwe z punktu widzenia ekologii nawyki w firmach i przy okazji zaoszczędzić.
Kalendarz promuje sześć kluczowych ekologicznych zasad:
- Oszczędzaj ciepło.
- Oszczędzaj prąd.
- Bądź ekologicznym kierowcą.
- Oszczędzaj wodę.
- Oszczędzaj papier.
- Segreguj odpady.
Polska Fundacja Ekologiczna, przygotowując projekt, dokonała analizy wyników badań nt. świadomości ekologicznej mieszkańców Polski. Okazało się, że zaledwie 7% kobiet i 13% mężczyzn zadeklarowało wystarczającą wiedzę nt. ekologii. Świadomość ekologiczna Polaków co prawda rośnie z roku na rok (51,8% mieszkańców woj. zachodniopomorskiego stosuje lub stosuje w ograniczonym zakresie działania proekologiczne), jednak o środowisko naturalne dbamy z reguły tylko w swoim najbliższym otoczeniu i nie posiadamy kompleksowej wiedzy z zakresu bioróżnorodności i zrównoważonego rozwoju – ponad 80% osób nie wie, jak postępować proekologicznie, uwzględniając powyższe zasady. Również w przedsiębiorstwach działania odnoszące się do ekologii mają charakter marginalny. W 70% firm nie wdrożono dotychczas żadnych działań proekologicznych.
Zasięg projektu jest szeroki. W ramach współpracy z magazynami „Zachodniopomorski Przedsiębiorca”, „Obserwator Morski” i biuletynem „Naturalnie” kalendarze trafiły do 10 000 stałych odbiorców.
O projekcie można również poczytać na stronie Polskiej Fundacji Ekologicznej.