W lutowym wydaniu OBSERWATORA MORSKIEGO wspomnienie o największej tragedii morskiej w dziejach polskiej żeglugi. 14 stycznia obchodziliśmy kolejną rocznicę zatonięcia promu „Jan Heweliusz”. Wieńce złożono pod Pomnikiem Ofiar Katastrofy Promu „Jan Heweliusz” na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie. Jednostka zatonęła w 1993 roku. W katastrofie zginęło 55 osób. W 29. rocznicę zatonięcia m/f Jan Heweliusz przybyli przedstawiciele firm morskich, którzy zgromadzili się przy pomniku. Obecny był również wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk i wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki. – Prom „Jan Heweliusz” wypłynął, ale nie dopłynął do portu przeznaczenia – powiedział duszpasterz ludzi morza, ksiądz Stanisław Flis, modląc się za dusze zmarłych pasażerów i marynarzy. – Spotkał się ze sztormem, który prom wywrócił, który prom zatopił. Duchowny prosił o modlitwę do Miłosiernego Boga za ofiary tej katastrofy, aby przyjął je do swojej chwały.
Przeczytamy również o dofinansowaniu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbaczyk ogłosił dofinansowanie przez rząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej kwotą 140 mln zł (35 mln USD) w obligacjach. Środki te mają pomóc kołobrzeskiemu armatorowi w realizacji zobowiązań wynikających z jednego z projektów unijnych.
Polska Żegluga Morska i Grupa Azoty „Police” podpisały pięcioletni kontrakt. Grupa Azoty „Police” i PŻM podpisały kolejną pięcioletnią umowę na przewóz surowców fosforonośnych z Maroka i Algierii do portu morskiego w Policach. Umowa pokrywa około 80 proc. całkowitego zapotrzebowania na przewóz z tych krajów surowców fosforonośnych, wykorzystywanych przez Grupę Azoty „Police” do produkcji nawozów wieloskładnikowych. Zgodnie z podpisaną umową całkowita wartość zafrachtowań, czyli koszów transportu drogą morską, została oszacowana na kwotę około 67 mln USD. Wartość ta zakłada średnioroczną realizację dostaw na zbliżonym poziomie wolumenów przewiezionych przez armatora jak w ubiegłym roku (ok. pół miliona ton) przy uśrednionej stawce z zafrachtowań z 2021 roku.
W czasopiśmie morskim obszerna relacja z konferencji „Perspektywy polskiego przemysłu stoczniowego”, która odbyła się w Szczecinie. Dyskutowano na temat polskiego sektora stoczniowego oraz o kondycji polskich armatorów i polskiej gospodarki morskiej. Otwierając konferencję minister Marek Gróbarczyk zaznaczył, że spotkanie odbywa się w szczególnym czasie pandemii, kiedy wiele gałęzi gospodarki, w tym także transport, musi radzić sobie z nowymi wyzwaniami. W pobliżu naszego kraju upadają dwie stocznie niemieckie, a 90 proc. floty handlowej powstaje w stoczniach azjatyckich.
Dowiemy się także o rozpoczętej rozbudowie i modernizacji infrastruktury technicznej w portach Szczecin i Świnoujście. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z Korporacją Budowlaną DORACO umowę na wykonanie prac w ramach projektu „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i w Świnoujściu”. Wykonawca wkroczył już na teren inwestycji. Ciągłość pracy portu będzie w 100 proc. zapewniona, a zadanie inwestycyjne toczyć się będzie obok codziennych prac w porcie.
Dobra informacja dla kierowców. Parking przy terminalu promowym w Świnoujściu gotowy. Terminal Promowy Świnoujście ma nowy dodatkowy parking na 278 miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych. Właśnie zakończyła się inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Nowy parking powstał przy ul. Fińskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu promowego. Jest połączony z sieciami wodociągową, kanalizacyjną, elektroenergetyczną i teletechniczną. Posiada system sygnalizacji, oznakowania dróg, oświetlenie oraz instalacje: sanitarną i do recyklingu odpadów.
W drugim w tym roku wydaniu OBSERWATORA MORSKIEGO przeczytamy także o interesującym konkursie. Fundacja Międzynarodowej Federacji Transportowców ITF Seafarers’ Trust zorganizowała wśród marynarzy z całego świata konkurs fotograficzny zatytułowany „Co z oczu, to nie z pamięci”. Jego głównym celem było przedstawienie obrazu załóg pływających w czasie pandemii, a także ich trudu, by pomimo wielu przeszkód handel światowy nie zatrzymał się. Wpłynęło wiele ciekawych prac, z których wybrano 40 najlepszych.
Zapraszamy do lektury.