W tym roku OBSERWATOR MORSKI ukazuje się już po raz trzeci. Marcowe wydanie otwiera artykuł Krzysztofa Gogola o ataku Rosji na terytorium Ukrainy i jego konsekwencjach, które mają kolosalny wpływ na cały rynek żeglugowy. Objęcie działaniami wojennymi północnej strefy Morza Czarnego to jedno, ale najważniejsze konsekwencje dla handlu światowego są związane z objęciem sankcjami rosyjskich firm oraz towarów. Ukraina zamknęła swoje porty czarnomorskie już drugiego dnia konfliktu, ale i tak żaden z armatorów nie ośmieliłby się tam wysłać swoich jednostek, zważywszy na ogromne niebezpieczeństwo trafienia przypadkowym pociskiem lub przejęciem w ramach jawnego terroryzmu morskiego statku cywilnego i wykorzystania go jako tarczy do ataku na ukraińskie porty (Ukraińcy nie strzelali do cywilnych statków handlowych).

Putin Oil Alamy
Putin Oil Alamy

W tym wydaniu również o seminarium „Fit for 55”, czyli szanse i zagrożenia dla transportu morskiego” (część I). Wydarzenie zainaugurowali: rektor Uniwersytetu Morskiego, prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit, prezes PRS dr hab. inż. kpt. ż.w. Henryk Śniegocki oraz minister Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. „Fit for 55” to ogromne wyzwanie dla całego transportu morskiego, a Uniwersytet Morski, dzięki znakomitej bazie naukowej, gotowy jest uczestniczyć w rozwiązywaniu problemów związanych ze stworzeniem technologii na rzecz ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Organizatorem jest Polski Rejestr Statków SA i Uniwersytet Morski w Gdyni.

Amerykanie otwierają nowy terminal LNG – wśród klientów PGNiG. Firma Venture Global otrzymała zgodę Amerykańskiej Federalnej Komisji Regulacji Energetyki na rozpoczęcie eksploatacji pierwszego ciągu skraplającego (train) w Calcasieu Pass LNG. Po zakończeniu inwestycji i budowie 18 ciągów skraplających pełna przepustowość terminalu wyniesie 10 mln ton rocznie. Terminal znajduje się w Cameron Parish w stanie Luizjana nad Zatoką Meksykańską. Odbiorcami gazu Calcasieu Pass LNG będzie m.in. PGNiG z portem rozładunkowym w Świnoujściu. Amerykanie chcą mieć również swój udział w przewozach gazu – podobnie jak robi to Qatar Gas. W tym celu chcą zamówić trzy zbiornikowce LNG – w opcji kolejne trzy.

Venture Global Calcasieu Pass LNG
Venture Global Calcasieu Pass LNG

W OBSERWATORZE MORSKIM można przeczytać o zakończonych konsultacjach społecznych II aktualizacji planów gospodarowania wodami. Wkrótce rozpocznie się proces legislacyjny, w wyniku którego projekt IIaPGW zostanie przyjęty w drodze rozporządzenia ministra właściwego ds. gospodarki wodnej, jako dokument obowiązujący przez kolejnych sześć lat. O „filozofii” gospodarowania wodami i jak wygląda Polska na tle Europy, jeśli chodzi o stan wód, opowiada Przemysław Gruszecki, dyrektor Departamentu Zarządzania Środowiskiem Wodnym PGW Wody Polskie.

Fotoreporter Marek Czasnojć przygotował kolejny fotoreportaż i zaprasza do galerii sztuki nad Sundem. Korzystając z oferty wyjazdu do Skandynawii z operatorem promowym Unity Line, turyści często jako cel podróży wybierają Kopenhagę. A gdy już zwiedzą stolicę Danii, jadą dalej na północ, aż do zamku Hamleta w Helsingorze. Po drodze warto jednak zatrzymać się w miejscowości Humlebaek, gdzie nad samym Sundem znajduje się niezwykle interesujące Muzeum Sztuki Nowoczesnej Louisiana.

W tym wydaniu m.in. tekst pt.: „Tym, którzy nie powrócili z morza – pamiątkowa tablica w szczecińskim Kościele Morskim”. 20 lutego br. w szczecińskim Kościele Morskim pw. św. Jana Ewangelisty odsłonięto tablicę poświęconą tym, którzy nie powrócili z morskich rejsów. Tablica nawiązuje do pomnika, który znajduje się na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie.

Zapraszamy do przeczytania OBSERWATORA MORSKIEGO.

Za miesiąc specjalne, świątecznie wydanie czasopisma morskiego.