Nowy Rok z „Obserwatorem Morskim” witamy przede wszystkim podsumowaniami. W styczniowym numerze pisma zamieszczamy m.in. obszerne omówienie ostatnich 12 miesięcy pracy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Zwracają tu uwagę ambitne inwestycje, w tym realizowane równolegle do pogłębienia toru wodnego Świnoujście-Szczecin, projekty dotyczące rejonu Basenu Kaszubskiego oraz Kanału Dębickiego. W części świnoujskiej to z kolei prace modernizacyjne w terminalu promowym, które docelowo umożliwią zawijanie największych promów na Bałtyku, a także budowa trzeciego zbiornika w terminalu LNG, który powiększy roczny potencjał regazyfikacyjny tego obiektu o kolejne 2,5 mln ton.

O przygotowywanej nowej inwestycji szczecińskiego portu przeczytamy również w interesującym wywiadzie z prezesem ZMPSiŚ Krzysztofem Urbasiem. Chodzi oczywiście o budowę głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Do końca stycznia port zbiera oferty dotyczące głównego inwestora i późniejszego operatora tego obiektu, a z pierwszych doniesień wynika, że zainteresowanie firm jest znaczne.

Wśród podsumowań, które publikujemy w styczniowym numerze „Obserwatora Morskiego” znalazła się również obszerna analiza tego, co działo się w 2020 roku na żeglugowym rynku przewozów masowych. Od kondycji tego rynku zależy funkcjonowanie naszego największego krajowego armatora – Polskiej Żeglugi Morskiej, który w tym roku obchodzi swoje 70-lecie. Pierwszy odcinek z obszernej prezentacji historii PŻM znalazł się również w styczniowym wydaniu naszego pisma.

W ostatnich tygodniach 2020 roku wiele się działo w branży stoczniowej, co nie mogło ujść naszej uwagi. Wśród artykułów na ten temat znajdziemy m.in. relację z podwójnego chrztu i wodowania okrętów dla Marynarki Wojennej w Remontowa Shipbuilding oraz wodowania w tym zakładzie nowoczesnego promu dla kanadyjskiego armatora. Piszemy też o zakładach z branży stoczniowej w Zachodniopomorskiem, w tym MSR „Gryfia”, która przekazała pierwsze dwa z serii czterech lodołamaczy dla gdańskiego RZGW oraz szczecińskiej JVP Steel Poland, która wykonała nowatorskie w skali globalnej uchylne podstawy dla rotorów Flettnera, czyli urządzeń wykorzystujących siłę wiatru do napędu statku.

W pierwszym tegorocznym wydaniu o pierwszej edycji Konkursu MEWy-Trendy i wizje rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.

W styczniowym numerze „OM” nie mogło także zabraknąć tematów związanych z kulturą ludzi morza. W tym dziale na uwagę z pewnością zasługuje m.in. tekst red. Krystyny Pohl, będący recenzją publikacji traktującej o elementach marynistycznych w pomorskich kościołach.

Opera na Zamku przygotowała recital rosyjskiej liryki. Wystąpią: sopranistka Victoria Vatutina i pianistka Olga Bilas. Godzinny koncert online rozpocznie się o godz. 20.00 na kanale Youtube oraz na stronie www.opera.szczecin.pl i będzie dostępny do godziny 22.00.

Serdecznie zapraszamy do lektury.