Po raz czwarty w tym roku mogą Państwo sięgnąć po OBSERWATORA MORSKIEGO.

Najnowsze wydanie rozpoczyna artykuł pt: „Armatorzy zgodnie bojkotują rosyjskie ładunki”. Chociaż agresywne działania Rosji były już wcześniej zapowiadane przez wojskowy wywiad amerykański, jednak do ostatniej chwili świat wierzył, że uda się uniknąć konfliktu. Kiedy 24 lutego Rosjanie przystąpili do ataku, część z armatorów nie zdążyła wycofać swoich statków z portów ukraińskich, a w konsekwencji utknęły one w obszarze wojny na dobre. Niektórym armatorom udało się ewakuować swoje załogi, ale w sytuacji gdy akweny podejściowe zostały zaminowane, samych jednostek nie sposób było wyprowadzić na bezpieczne wody. Część z nich, pełnych załadowanego zboża, zostało potem bezprawnie zarekwirowane przez Rosjan. Przy ostrożnych szacunkach w portach ukraińskich i rosyjskich Morza Czarnego oraz Morza Azowskiego pozostało łącznie ok. 140 statków i 1000 marynarzy.

Marzec z rekordową liczbą gazowców Tylu dostaw skroplonego gazu ziemnego w jednym miesiącu do tej pory Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu nie zanotował. Marzec br. był pod tym względem rekordowy, bowiem aż pięć metanowców dostarczyło paliwo na zamówienie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

W czasopiśmie przeczytamy także o trwającej budowie Polimerów Police. To jedna z największych w historii polskiego przemysłu chemicznego inwestycji, która jest realizowana przez Grupę Azoty Polyolefins, spółkę celową należącą do Grupy Kapitałowej Grupa Azoty. Pandemia COVID-19 nie pozostała bez wpływu na to ogromne przedsięwzięcie. W styczniu br. podpisano aneks do umowy z wykonawcą, skutkujący m.in. wydłużeniem terminu zakończenia prac o pół roku. Mimo tych trudności, wielki plac budowy wciąż się zmienia, przybywa kolejnych instalacji i urządzeń. W marcu br. inwestor poinformował, że zaawansowanie rzeczowe projektu przekroczyło 86 proc.

W tym wydaniu m.in. powracamy do przedstawienia bardzo interesującej dyskusji, jaka toczyła się podczas seminarium pod hasłem „Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego”, zorganizowanego przez Polski Rejestr Statków S.A. i Uniwersytet Morski w Gdyni. W pierwszej części naszej prezentacji opublikowanej w poprzednim miesiącu, uczestnicy seminarium zaznajomili z nowymi przepisami, jakie czekają armatorów w związku z unijną polityką redukcji gazów cieplarnianych przez statki. W części drugiej przedstawiono opinie praktyków – przedstawicieli firm, które nowe regulacje będą wprowadzały w życie czyli o Fit for 55 – paliwa przyszłości.

O największej inwestycji Wód Polskich w Szczecinie opowiada dyrektor Marek Duklanowski. Prawie 300 mln zł będzie kosztowała przebudowa mostu kolejowego na Regalicy, która rozpoczęła się w listopadzie ubiegłego roku. Jest to jedna z największych inwestycji Wód Polskich w Szczecinie.

O żeglarskiej legendzie nie tylko ze Szczecina, czyli o Wojciechu Jacobsonie, przeczytamy w artykule Krystyny Pohl. Na jachtach i żaglowcach przepłynął ponad 260 tys. mil morskich. Żeglował po wszystkich oceanach świata. Był w wielu egzotycznych portach i na wielu jeszcze bardziej egzotycznych wyspach. Imponuje pamięcią i ogromną wiedzą, nie tylko żeglarską. Nie ma przesady w twierdzeniu, że jest chodzącą encyklopedią. Jest człowiekiem niezwykle skromnym o ujmującym sposobie bycia.

W świątecznym wydania OBSERWATORA MORSKIEGO nie może zabraknąć życzeń z okazji Świąt Wielkanocnych.