W majowym wydaniu „OBSERWATORA MORSKIEGO” o tym jak zastąpić rosyjski węgiel? Embargo nałożone na rosyjski węgiel to część kolejnego pakietu sankcji, jakie wprowadziła Unia Europejska po ujawnieniu bestialstwa armii rosyjskiej na ukraińskich cywilach. Początkowo miało ono obowiązywać od lipca, jednak UE przesunęła termin o miesiąc uważając, że państwa uzależnione od węgla ze wschodu muszą znaleźć alternatywne źródła importu. Jednak niektóre kraje zachodnioeuropejskie rozpoczęły takie poszukiwania zanim jeszcze Rosjanie wkroczyli na teren Ukrainy. W rezultacie w pierwszych miesiącach tego roku Europa sprowadziła o 60 proc. więcej węgla ze Stanów Zjednoczonych (licząc rok do roku), tj. 4,4 mln ton i o 50 proc. więcej z Kolumbii, tj. 3,4 mln ton. Unia Europejska od połowy sierpnia br. zamierza wprowadzić całkowite embargo na rosyjski węgiel. Do tej pory Rosja pokrywała około 40 proc. zapotrzebowania Wspólnoty na „czarne złoto”.

Duże zainteresowanie budową gazowców. Zakup gazu w Stanach Zjednoczonych czy Katarze i przewóz surowca drogą morską, to główna alternatywa wobec dotychczas realizowanej strategii opartej na kontraktacji gazu rosyjskiego przesyłanego lądowymi gazociągami. Nic zatem dziwnego, że światowa flota zbiornikowców LNG szybko rośnie, a do niedawnego monopolisty w produkcji tych statków – Korei Południowej obecnie dołączyły Chiny. Wśród wspomnianych trzydziestu zbiornikowców LNG zamówionych w pierwszym kwartale 2022 roku, osiem powstanie w stoczniach chińskich: Hudong-Zhonghua oraz Jiangnan.

W najnowszym czasopiśmie morskim także o tym, że jesienią tego roku flota statków pożarniczych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście powiększy się o nową jednostkę – „Strażaka-28”, który jest budowany w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. Niedawno opuścił stoczniową halę i prace kontynuowane są na placu. – Mamy coraz więcej jednostek w rejonie Pomorza Zachodniego, które chronią nasze porty od strony wody – powiedział A. Milewski, przypominając, że niedawno Urząd Morski wprowadził do eksploatacji nowy statek, który również pełni funkcje przeciwpożarowe. W Świnoujściu stacjonują jednostki marynarki wojennej, zbudowane niedawno też przez Remontową Shipbuilding, które w każdej chwili są gotowe pomóc i w razie potrzeby uczestniczyć w akcji ratowniczej.

Szczecińska Akademia Morska stanie się Politechniką Morską. To ostatnie miesiące, kiedy morska uczelnia w Szczecinie nosi nazwę Akademia Morska. Po osiemnastu latach ją zmieni. Nowy rok akademicki 2022/2023 rozpocznie już jako Politechnika Morska. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę o jej utworzeniu. Tym samym zakończył się proces legislacyjny, a rozpoczął gorący okres przygotowań do zmian.

Politechnika Morska Szczecin logo

W czasopiśmie przeczytamy także o kolejnej wyprawie. „Regina R. II” wyruszyła ku Arktyce 23 kwietnia br. W szczecińskim Centrum Żeglarskim rozpoczęła się kolejna wyprawa kpt. Grzegorza Węgrzyna. Tym razem podróżnik chce samotnie przepłynąć przez Przejście Północno-Zachodnie, czyli szlak znajdujący się w północnych obszarach Kanady i prowadzący z Atlantyku na Pacyfik. Jak powiedział, spotka tam życzliwych Polaków, którzy zapewne zabiorą go na wycieczkę. Kapitan Węgrzyn chce m.in. zawinąć do Nuuk, gdzie musi się „zameldować”, czy Sisimiut – portu, „który nawet w zimie nie zamarza”. Z kolei z Upernavik planuje przeskok przez Cieśninę Davisa ku kanadyjskim wybrzeżom.

Zapraszamy do lektury majowego wydania „OBSERWATORA MORSKIEGO”.