Majowe wydanie OBSERWATORA MORSKIEGO

W tym roku OBSERWATOR MORSKI ukazuje się już po raz piąty. W najnowszym wydaniu o bardzo ważnym przedsięwzięciu – przedstawiciele Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A. poinformowali o podpisaniu umowy na opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie modernizacji infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie. Budowa nowego, większego, doku pływającego jest kluczowym elementem modernizacji infrastruktury Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w najbliższych latach. Dzięki inwestycji w Szczecinie będzie możliwe przeprowadzanie remontów na masowcach wielkości panamaxa, a więc statkach o nośności ok. 80 tys. DWT.

Grupa Azoty odnotowała w 2020 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży wynoszące 10,5 mld zł oraz zysk netto w wysokości 355 mln zł. Mimo pandemii zanotowano jedynie niewielkie obniżenie wyników finansowych w stosunku do rekordowego roku 2019. Pomimo niezwykle wymagającego otoczenia rynkowego, konieczności szybkiego dostosowywania się do warunków i restrykcji wymuszonych przez pandemię koronawirusa, na wyniki finansowe za 2020 rok patrzymy z optymizmem – powiedział Tomasz Hinc, prezes Grupy Azoty SA. – Sektor rolniczy okazał się odporny na niekorzystne okoliczności, a wolumen sprzedaży się zwiększył. Segment Nawozy Agro zapewnił po raz kolejny Grupie Azoty największą część marży.

W czasopiśmie rozmowa z Krzysztofem Urbasiem, prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Wśród tematów omawianych na posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi zaprezentowany został stan prac nad programami rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce. Informację na ten temat przekazał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Jak podkreślił wiceminister, studia wykonalności dla modernizacji najważniejszych krajowych szlaków wodnych, tj. Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz Wiślańskiej Drogi Wodnej, zostały już ukończone. Wynika z nich jasno, że realizacja obu tych ambitnych projektów jest bardzo potrzebna i ma sens ekonomiczny.

Polska Żegluga Morska to tegoroczna jubilatka. Skończyła już 70 lat. Siedem dekad armatora to historia niezwykła, interesująca, rozgrywająca się na tle zmieniających się warunków polityczno-społeczno-ekonomicznych kraju. To historia wspaniałych ludzi, którzy tworzyli i wciąż tworzą przedsiębiorstwo. W naszej wędrówce po historii PŻM wkraczamy właśnie  w „złote lata” armatora. To druga połowa lat 60. ubiegłego wieku, kiedy PŻM opanowała już oceany, a z silnej pozycji firmy zaczęli korzystać jej pracownicy. To również czasy, gdy dyrektorem naczelnym był Ryszard Karger – najwybitniejsza postać na tym stanowisku w całej 70-letniej historii przedsiębiorstwa.

W majowym wydaniu odwiedzimy urokliwy zakątek Pomorza Zachodniego – Nowe Warpno. Miejscowość położona jest na Półwyspie Nowowarpieńskim, który oddziela Jezioro Nowowarpieńskie od Zatoki Nowowarpieńskiej, będącej częścią Zalewu Szczecińskiego.

Tradycyjnie już zapraszamy do Opery na Zamku, która w tym miesiącu pokaże trzy ciekawe artystycznie wydarzenia: spektakl w sieci „Tajemnice kuchni mistrza Rossiniego”, tradycyjny koncert na żywo „Tym, którzy nie powrócili z morza…” na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie oraz w siedzibie teatru musical dla dzieci „O krasnoludkach i sierotce Marysi”.