W najnowszym wydaniu OBSERWATORA MORSKIEGO przeczytamy o tym, że GAZ-SYSTEM rozpoczyna układanie gazociągu na morskim dnie. W Rotterdamie odbyło się spotkanie w sprawie ostatecznych ustaleń dotyczących procesu układania gazociągu Baltic Pipe na dnie Bałtyku. W spotkaniu uczestniczyli m.in. Piotr Naimski – Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, Aldo Amati – Ambasador Włoch w Polsce oraz przedstawiciele zarządów firm GAZ-SYSTEM i Saipem.
Co nowego w świnoujskim terminalu promowym? W świnoujskim terminalu promowym pojawiły się kolejne elementy modernizowanego nabrzeża. To konstrukcja hydrotechniczna łoża pod rampę oraz konstrukcja stalowa rampy przeładunkowej. Docelowo terminal zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, czyli przewozu ładunków z wykorzystaniem różnych środków transportu. Prace budowlane na terminalu trwają od jesieni 2019 roku i idą pełną parą. Jesienią ubiegłego roku pojawiła się nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście, która skomunikuje zaplecze z terenem terminalu. Prace przy niej są w toku.
W czerwcowym wydaniu czasopisma również o nowej jednostce badawczej dla Akademii Morskiej w Szczecinie W pierwszej połowie maja podpisano list intencyjny na rzecz pozyskania dla Akademii Morskiej w Szczecinie nowej pływającej jednostki naukowo-badawczej. Wśród sygnatariuszy listu byli: minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek oraz wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Zdaniem MarkaGróbarczyka, nowy pełnomorski statek badawczy jest bardzo potrzebny, ponieważ zwiększy on potencjał badawczy polskich uczelni morskich i wesprze polski przemysł stoczniowy, który w intencji sygnatariuszy listu miałby uczestniczyć w tym projekcie.
Żegluga przechodzi na gaz. Jak przewiduje norweskie towarzystwo klasyfikacyjne DNV, w ciągu następnych kilku lat konsumpcja LNG jako paliwa żeglugowego wzrośnie na świecie nawet czterokrotnie. Coraz więcej armatorów buduje statki napędzane gazem. LNG jako paliwo żeglugowe ma przynajmniej dwie cechy, które sytuują je powyżej tradycyjnych paliw. Po pierwsze, przy spalaniu gazu statki emitują o około 23 proc. mniej gazów cieplarnianych niż przy użyciu paliw ciekłych. Gaz jest też od nich znacznie tańszy. Szacuje się, że duży statek, zmieniając napęd na LNG, może zaoszczędzić w okresie 5–7 lat łącznie 10–15 mln dolarów.
Polska Żegluga Morska skończyła 70 lat. Siedem dekad armatora to historia niezwykła, interesująca, rozgrywająca się na tle zmieniających się warunków polityczno-społeczno-ekonomicznych kraju. To historia wspaniałych ludzi, którzy tworzyli i wciąż tworzą przedsiębiorstwo. W naszej wędrówce po historii PŻM wkraczamy w kolejny okres świetnej prosperity firmy. W drugiej połowie lat 60. XX wieku PŻM współpracowała z wieloma polskimi i zagranicznymi stoczniami, zgromadziła więc pewien materiał porównawczy. Już wówczas najważniejsza dla armatora była Stocznia im. Adolfa Warskiego w Szczecinie. Współpraca z nią, rozpoczęta w 1955 roku serią parowców typu B-32 („Malbork”), kontynuowana była przez kolejne dziesięciolecia. Do późniejszych ważnych produkcji stoczni należała niewątpliwie seria czternastotysięczników B-512, która pozwoliła znacznie wydłużyć relacje przewozowe, oraz seria B-520 („Dolny Śląsk” i inne), będąca poprawioną wersją serii wcześniejszej.
W związku z premierą nowego albumu Marka Czasnojcia pt. „Pomorze Zachodnie”, w którym zawarto ponad 300 fotografii miejsc skrywających wiele niezwykłych historii i tajemnic, odbyła się konferencja prasowa na dziedzińcu Zamku Książąt Pomorskich. Ta niezwykle potrzebna i interesująca publikacja powstała dzięki wsparciu Województwa Zachodniopomorskiego, a mecenasem wydania jest Szczecińska Energetyka Cieplna.
W czerwcowym wydaniu odwiedzimy Jaworze. To wioska nieopodal… Bielska-Białej. Znajduje się w niej unikatowe Muzeum Flory i Fauny Morskiej i Śródlądowej, które istnieje od roku 1969. A powstało dzięki darowiźnie Erwina Pasternego. Był on mieszkańcem Jaworza (urodził się w roku 1928, zmarł w 2011) i z Jaworza wyruszył na morze. Przez prawie ćwierć wieku pracował jako bosman na statkach Polskich Linii Oceanicznych.
Artykuł specjalnie dla dzieci i o dzieciach zatytułowany „Port edukuje”. Dwadzieścia pięć placówek z województwa zachodniopomorskiego objętych zostało w bieżącym roku szkolnym portowym programem edukacyjnym pod nazwą „Dni portu w szkole”. To autorski projekt realizowany przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Obejmuje on cykl prelekcji wśród dzieci i młodzieży poświęconych funkcjonowaniu portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz ich znaczeniu dla regionu, kraju i świata.
Tradycyjnie już zapraszamy do Opery na Zamku, która otwiera się dla Widzów! Teatr przygotował na drugą połowę czerwca dwie ciekawe propozycje: operę Madama Butterfly Giacoma Pucciniego oraz eksperyment pandemiczny, czyli Eugeniusza i Tatianę – Zakręt do muzyki Piotra Czajkowskiego. Dla każdego coś dobrego i to w rękach znanej już na całym świecie ze swoich niebanalnych pomysłów reżyserki Pii Partum.